måndag 17 september 2007

Ett år med borgarna

Ett år efter valet är förtroendet för alliansen rekordlågt. "Det nya arbetarpartiet" har med all tydlighet visat att de är samma gamla överklassparti som förut. Ett parti som föraktar samhällets utsatta och svaga grupper. Sjuka, arbetslösa och pensionärer, likställs med en paria som tär på samhälls-kroppen. Ty den som inte bär sin egen försörjning har heller inga rättigheter i ett samhälle där bara de ekonomiska intressena tillåts råda. Alliansen har därför fortsatt med den sociala nedmonteringen och intensifierat pressen på ovanstående grupper. Något som Reinfeldt med all tydlighet visade när han sa att han talar till de som arbetar och Mona Sahlin till de andra. Att alliansen kommer att fortsätta föra sin alltjämt borgeliga politik under resterande tre år fram till valet 2010 råder det ingen tvekan om. Å andra känns det upplyftande att fler genomskådat överklassulvarna i myskostymer.

Vägra alliansen, våga visa solidaritet.

4 kommentarer:

The Vince!!!! sa...

Jag ska bli en rå biker och sälja knark och spöa pensionärer, barn och kvinnor.
Det är i princip vad alliansen också ägnar sig åt!

J sa...

Nu tar ni allt i med hårda ord pojkar. Säg den regering som inte förlorat förtroende i opinionen under sitt första år när allt valfjäsk och alla "löften" (som även borgarna ålagt sig att driva) inte blivit verklighet.
Ge dem en chans under resten av tiden fram tills nästa val. För även om till och med jag kan ångra hur jag röstade (!) så vägrar jag att må dåligt över det i tre... fyra år.

Farbror Punk sa...

Josef: Inte kan jag väl ge borgarna en chans. De ger inte de svaga en chans. Det är samma överklassregering som förra gången då Carl Bildt var stadsminister. Och nog klämmer de in sina vallöften, men inte gynnar det "vanligt folk". Jag är inte för sossarna, de är allt för mycket ett parti för medelklassen. Men att som borgarna "fundera" på (och det blir med all sannolikhet så om de får sitta kvar) att privatisera vården, då är det snart slut med allt som kan kallas social trygghet. Och här är ett lyssningstips, gå till P1s hemsida och lyssna på Tendens om vården. Det ger en klarare bild om vad jag menar.

J sa...

Yo!
Du, Farbror Punk - ärligt talat nu.
Du har alltid varit en man med sunt förnuft och resonliga resonemang. Har du någonsin funderat på att ge dig in i politiken på ett mer serriöst sätt och kanske till och med starta ett nytt parti. Jag är "för slö" för det, men om jag skulle göra det så skulle mitt parti heta "Sunt förnuft!".