lördag 29 september 2007

Rasande dumt!




Jag trodde rasbegreppet tillhörde det förgångna. Att vi alla tillhörde samma ras - den mänskliga. Men icke!
Med avsikten att minska diskrimineringen inom unionen ska man registrera medborgarnas ras.
Men för helvete!
Ska inte de som författar förslag vara pålästa personer? Kunnigt folk helt enkelt.
Själv drar jag mig tillminnes hur vi i lärarutbildningen påmindes om att rasbegreppet är något som ingen vettig människa längre använder. Jo, inom de främlingfientliga sfärerna naturligtvis och på Östernalm såklart. Men vi andra bör använda mer neutrala ord som etniskt ursprung eller kulturell bakgrund.
Å andra sidan kanske detta visar EUs verkliga ansikte. Är det kanske dags att verkligen kartlägga medborgarna i fin gammal STASI-anda? Så att man kan rensa bort ogräset i Schengenrabatten.
Skyll inte på mej, jag röstade NEJ!

1 kommentar:

J sa...

Vad ska man säga?
Jag läste om detta nya, att vi europeer ska ras-registreras och tycker det är så urdumt att benämna det som så. Kanske finns det en god och vettig tanke bakom det hela, men det blir så fel när de kallar det som de gör.